vrijdag 21 september 2012

De oude man in de pastorie

Bijna 88 is hij nu, Michel Tournier. Ik heb veel van hem vertaald en hem een aantal keren ontmoet, onder andere in Choisel. Daar woont hij nog steeds in de voormalige pastorie. Ook in Choisel, toch helemaal niet ver van Parijs, schijnt het steeds leger te worden.
Ik herlees zijn boeken nog altijd vol bewondering. Die eerste drie grote romans, Vrijdag, De elzenkoning en De meteoren, maar ook wat hij daarna schreef in minder ambitieuze, soms zelfs wat kortademige teksten. Bijvoorbeeld Le bonheur en Allemagne?uit 2004.  Zelfs de `vermeerderde editie’ van dat dunne boekje telt nog geen honderd pagina’s, maar wat een scala van thema’s, alles in de klassieke en tegelijk levendige stijl die me zo vertrouwd is. Het gaat over Pruisen, over Mitterrand, over de betrekkingen van Tournier met Oost-Duitsland, over zijn studentenjaren in Tübingen, over de roman waar het nooit van kwam, over wat er zou zijn gebeurd als keizer Wilhelm II niet al zijn geld in de opbouw van een Duitse vloot had gestoken.
In zijn hang naar bondigheid strooit hij ook steeds meer beknopte wijsheden door zijn teksten, zoals:

Ieder volk gaat prat op de deugd waarvan het in feite het meest is verstoken.

Terugkeren naar het oord van je kinderjaren is een vreselijke beproeving die je beter kunt vermijden.

Bij die laatste uitspraak bleef ik even haken. Zou dat echt waar zijn? Binnenkort verhuis ik naar de stad van mijn jeugd. We zullen zien. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten