zondag 4 december 2011

Rebelse dochter

Op mijn Descartes-reis bezocht ik ook de abdij van Maubuisson, westelijk van Parijs. Er staat niet veel meer van overeind en ik kon er niet in. Ergens aan de buitenkant hing een briefje met de mededeling dat er een expositie werd voorbereid, en verder was het uitgestorven. Ik troostte me met een wandeling door het statige park en met overpeinzingen over Louise Hollandine, die er in de zeventiende eeuw abdis was. Louise Hollandine was een zus van Elisabeth van de Palts. Ze kreeg les van Gerard van Honthorst en bleef tot op hoge leeftijd schilderen. Het is een intrigerende vrouw, over wie door historici heel verschillend is geschreven. Ze schijnt een vrome abdis te zijn geweest, maar hoe was haar leven voordat ze uit Den Haag vertrok? Daarover gingen de wildste geruchten. Na haar bekering tot het katholicisme, die gepaard ging met een goed voorbereide vlucht uit het huis aan de Kneuterdijk, richting het katholieke Frankrijk, wilde haar moeder de Winterkoningin nooit meer contact met haar.
Nu en dan duiken er nog schilderijen van Louise op, zoals onlangs het tafereel van de vechtende ventjes Kaïn en Abel; Eva kijkt bezorgd toe (wat heeft ze precies in haar hand?), en Adam komt met iets aansjouwen. Het zal Louise Hollandine goed doen, vanuit het hiernamaals te kunnen zien dat  haar klooster nu aan de beeldende kunst is gewijd. Alleen jammer, voor mij, dat het er zo gesloten en verlaten bij lag.
Meer over Louise Hollandine is te lezen op: http://www.historici.nl/Onderzoek/Projecten/DVN/lemmata/data/LouiseHollandine

Geen opmerkingen:

Een reactie posten