vrijdag 25 maart 2011

Kolossaal


Vaak richt Descartes zich tot zijn lezers met opmerkingen als: deze stof is helemaal niet ingewikkeld, iedereen met een beetje verstand zal meteen begrijpen waar ik het over heb. Of, nog erger: dit ga ik niet verder uitwerken want de rest kunt u zelf ontdekken, dat is een goede training voor uw intellectuele vermogens. De uitdrukking vous pouvez aysément comprendre heb ik al tientallen malen vertaald, en dan weet ik dat er een tijdrovend probleem op komst is, althans tijdrovend voor mij. In de Geometrie wordt hij echt ongeduldig: Ik zal proberen de bewijsvoering beknopt te houden, want ik vind het eigenlijk al vervelend dat ik er nu zo uitvoerig over schrijf. Dat is tenminste duidelijk. Het markeert de afstand tussen het kolossale genie en de eenvoudige, vertalende mens.
Foto van Emma de Vries: Descartes op het Vermeerplein in A'dam


Geen opmerkingen:

Een reactie posten