woensdag 28 september 2011

`Rivier, vaak afgestraft, rivier verwaarloosd en verlaten'

`Rivier van leerjongens met eeltig vel geboren...' Char dicht over de Sorgue en Clasine Heering-Moorman vertaalde (uit Samen aanwezig). 
Onlangs was ik een weekje in de Provence. Fel zonlicht, geen wolkje aan de hemel, een stenig landschap, het ingetogen groen van olijfbomen en cipressen. Ik raak er altijd enigszins door geïmponeerd, maar de  terrasjes en marktkraampjes bieden een genoeglijk tegenwicht. De vrienden die hun huis voor me hadden opengesteld, hadden ook nog een prachtig programma voor me uitgestippeld. Het wemelt daar in de Vaucluse van de literaire herinneringen. In Lourmarin ligt Albert Camus begraven, in Fontaine-de-Vaucluse staat nog steeds het huis waar Petrarca woonde en werkte. Maar in l’Isle-sur-la-Sorgue is het Maison René Char veranderd in een centrum voor moderne kunst. De spullen van Char zijn er weggehaald. Dat was zo gegaan omdat Char links was, suggereerde een inwoner die we erover aanspraken, en omdat het stadje op dit moment een rechtse burgemeester heeft. Jammer, maar een dichter vind je toch vooral terug in zijn werk. Ik ben hem aan het herlezen, zijn gedichten kleuren mijn herinneringen:
Toulourenc! Toulourenc! que j'ignorais si proche... 
(uit Les voisinages de Van Gogh)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten